Wanni schreef:Ik heb ook verschillende Camino's gehad , de laatste en tevens de snelste wat ik ooit gehad heb liep 115-120 en dat zonder helm in dieje tijd
Aanpassingen waren oa: bijgewerkte Polini cylinder , Delorto Carburator (21mm) , bijgewerkte vario , cylinder kop afgevlakt , Polini tandwielen (achterste blok) , Simonini uitlaat , electronische onsteking van ne Yailing (chinese camino) , en carbon membraamkes onder de carburator
De stukken zoals vario , cylinder en cylinder kop waren bijgewerkt door Tony Festraets in Kanne....die mens kende ter iet van.
Jongens toch, waar beginnen we hier nog over

Tussen men 16j en 18j was het een hobby om camino's bij te werken
Wanni, da zal wel een 65cc polini geweest zijn dan. Die kon je uitboren tot max een 72cc. De rest da ge daar opnoemt was goei materiaal. Kheb zo ooit (toen de dieren spraken) nog ne watergekoelde cilinder gehad. Je kon nog tegen de flikken zeggen dat de radiator (die tussen men stuurhelften hing) een chauffage was want die kenden er toen de ballen van. Die eerste modellekes waren een thermosifon systeem dus zonder waterpomp en da koelde ni goe. Twas dan altijd opletten voor oververhitting of te weinig smering. Later heb ik er een pompke op gezet rechtstreeks via de krukas aangedreven. Maar da pakte veel vermogen weg. Mor met een proma pijpke....sleuren man.
Ooit is een vastloper gehad tegen 80per uur omdat men reed valve (inlaatmembraan) afgebroken was. Ik had juist met men spaarcenten een nieuwe nicasil cilinder gekocht
Bijwerken van een cilinder da was fingerspitzegefuhl. Ge moest de werking van een 2 takt kennen om er het uiterste uit te halen. Met een afgevlakte cilinderkop alleen kwam je er niet. Je kon de inlaattiming aanpassen door pakkingen meer of minder tussen de cilinder en het carter te steken.
En de inlaatpoorten mocht je alleen breed uitfrezen. De uitlaatpoort kon je wel ietske ronder leggen.
Uuuuuren mee bezig geweest.
Djeez, ik krijg al goesting om te sleutelen sebiet
Later is die interesse bij mij over gegaan in moto's. Daar kan ik een boekske over schrijven......